Premijera pametnih bova na Otvorenom prvenstvu Hrvatske

Svatko tko se bavi organizacijom regata, zna koliko je to logistički zahtjevan posao. Regatni odbor, suci, postavljači regatnog polja – za dobar posao na moru potrebna je mala vojska ljudi. Uz pomoć vrhunske tehnologije unatrag nekoliko godina pravu revoluciju u regatnom svijetu napravile su pametne robotske bove. Prvo su se počele pojavljivati na prestižnim natjecanjima poput America’s Cupa i Sail GP-a, a danas su i postala uobičajena stvar, i na uvjetno rečeno ‘normalnim’ regatama.

U Hrvatskoj je za njihovu premijeru zaslužan naš jedriličar u klasi ILCA7 Filip Jurišić koji redovito prati inovacije u jedriličarskom svijetu.

‘Električne bove u posljednjih su par godina bitno olakšale posao organizatorima regata. Brend Smartmark spada među dva najveća proizvođača na svijetu. Koriste ih jako puno klasa i natjecanja kao što su TP52, 49er, njemačka Bundesliga, J70, SSL Gold Cup. Imali smo ih i mi na Svjetskom prvenstvu u Haagu kada su morale izdržati jaki kurenat i val. Pokazale su se jako dobre, priča Filip Jurišić.

U projektu pametnih bova za regate u Hrvatskoj snage je udružio s još jednom poznatim jedriličarem koji je dugi niz godina vezan u Split i Mornar.

‘Vasilije Žbogar usko surađuje s mojim timom u olimpijskoj klasi, a zajedno smo krenuli u ovaj posao kako bi i Jadran išao ukorak sa svjetskim trendovima. Od Smartmarka smo dobili zastupstvo za našu širu regiju (HRVATSKA, Italija, Slovenija i Crna Gora) i nadam se da možemo biti jako korisni za brojne regate koje se odvijaju na Jadranu’, smatra Filip Jurišić

Debitantska regata za novu tehnologiju bit će Otvoreno prvenstvo Hrvatske u klasi Melges 24 koje se od 16. do 19. studenoga jedri u Trogiru. Bolji test Smartmark bove nisu mogle poželjeti.

‘Kod nas će imati premijeru na Otvorenom prvenstvu Hrvatske u klasi Melges 24, našoj ‘flagship’ klasi i po pitanju organizacije i po pitanju kvalitete jedrenja. I ja sam jako znatiželjan kako će bove ponašati na našem polju, u našoj regiji. Siguran sam kako će olakšati posao regatnog odbora na moru. S njima će u Trogiru upravljati Marko Mišura koji je imao sastanak s proizvođačem i detaljno proučio sve karakteristike tih bova. Marko je inače kroz regate Melgesa jako unaprijedio menadžment na moru tako da sam siguran kako će to biti jako uspješna suradnja’, naglašava Filip Jurišić.

Smartmark bove pravo su malo čudo tehnologije koje za pogon koristi dva elektromotora, a samo upravljanje vrlo je jednostavno preko aplikacije na pametnom telefonu. Visoke su 2,35 metara, teške nešto preko 80 kilograma, a uz pomoć najmodernije GPS tehnologije i brojnih senzora mogu raditi na vjetru od preko 30 čvorova i kurentu jačem od 4,5 čvora. Baterija je dovoljno jaka da izdrži cijeli dan na moru. Da ne spominjemo uštedu vremena, ljudskih resursa i goriva koje predstavlja značajnu financijsku stavku kod organizacije.

Partneri klase: Angelina Yacht Charter, Sailing Point Hrvatska, North Sails, One Sails, digitalni studio Akvarij, regate.com.hr, Raiser digitalna agencija i EmergenSea.

Fotografije Hrvoje Duvančić / regate.com.hr